Kuidas müüa ideid?

Teil tuli idee ja te arvate, et sel on tõesti jumet. Selline sisetunne on kohe. Aga teil pole aega ega raha eriti sellega tegelda ja te tahate, et keegi selle lihtsalt ära ostaks, sest küll ideid tekib veel. Raha aga oleks kohe vaja. Kas pole see tavaline?

Kõigepealt, head ja halvad uudised. Hea uudis: õnnitlen, te kuulute innovatiivsete inimeste hulka. Te tahate midagi uut mõelda ja te oskate mõelda. Just sellised inimesed panevad aluse Eesti arengule. Halb uudis: väga suure tõenäosusega ei taha keegi teie ideed sellel kujul, kuidas teie seda serveerite, ära osta. Ja teiesuguseid on väga palju. 

Seth Godin http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_Godin on välja toonud 12 teesi, kuidas ideid müüa. Esitan neid ja kommenteerin oma parimate teadmiste ja oskuste kohaselt.

Kõigepealt, selle vahel, kui hea idee tegelikult on ning kui tõenäoliselt see kasutusele võetakse, otsene seos puudub. Kõik sõltub sellest, kui hästi õnnestub ideid müüa ja seeläbi realiseerida. Nüüd aga teesid.

1. Õppige ideed jagama. Igaüks tahab midagi omada – mina, teie, kõik inimesed. Paradoks on selles, et kui te ei tee kellestki oma idee kaasomanikku, siis ei jõua te kuskile. Keegi võib omada osa teie ideest või õigusi sellele ideele oma mängumaal. Vahel on vajalik, et te annate idee ära ning ideede generaatorina tagate endale edasiliikumise. Samas, idee andmine õigetele inimestele on tegelik kunst, millest sõltub teie edu. Kui teete vale valiku, peate asuma uue idee kallale.

Loomulikult on võimalik teatud ideid või lahendusi kaitsta patendi või kasuliku mudeliga, seeläbi asute pikaldasse ja aeganõudvasse ametlikku protsessi. Samas üle 99% ideedest ei ole kaitstavad, nad on nii lihtsad, et igaüks võib selle peale tulla ja te mõtletegi, miks seda pole juba tehtud. Aga sellepärast polegi, et sama ideed pole osatud müüa. Lisaks, kui teil on patent või kasulik mudel ning arvate, et hommikul peale selle avaldamist on järjekord ukse taga, siis see on naiivsus. Suure tõenäosusega ei tule kosilasi ei täna, ei homme ega aasta jooksul. Te olete samas punktis, kus alguses – peate hakkama oma ideed müüma. Patendi või kasuliku mudeli puhul on teil vaid kindlus, et kui valite vale partneri, siis on teil võimalus ka leida uus ja parem.

2. Leidke endale optimistlikke kaasvõitlejaid. Kui olete oma ideega üksi, siis on teil kogu aeg tunne, et sumpate pimeduses. Kui aga leiate üles inimesed, kel on samuti ideid ning kel on samad probleemid nende realiseerimisega, siis arenete üheskoos ning mis veelgi tähtsam – teid pannakse paremini tähele. Kui lepite ise kokku kohtumise mingis ettevõttes ja lähete oma ideid pakkuma, siis on ettevõtjail väga raske aega leida, sest üksikult on teiesuguseid palju. Kui aga kutsute ettevõtja oma ‘leiutajate klubisse’, siis tekib ettevõtjal sündroom – ohoo, midagi võib seal ju ka olla.

3. Te peate algstaadiumis panustama palju aega oma idee arendusse ja väljapakkumisse. Kõige tavalisem juhtum on, et peale esimest kohtumist ja ei-sõna on teil kogu energia kadunud. Nii võivadki asjad lõppeda. Samuti, kui olete leidnud endale inimese, kes teie ideed arendab – nõudke algstaadiumis oma osalust kõigil kohtumistel, usaldage, aga ärge uskuge, et kellelgi teisel on sama suur soov ja tahtejõud teie ideed realiseerida. Sest see on ikkagi teie idee. 

4. Esitledes mõelge meeldejäävate sõnade peale. Unikaalsed ja meeldejäävad sõnad oma idee tutvustamisel aitavad väga palju kaasa. Samas, isegi kui te seda usute, ärge püüdke hakata esitluses tõestama, et teie idee lükkab ümber füüsika ja keemia seadusi või muid ühiskonnas laialdaselt aktsepteeritud tõekspidamisi. Isegi kui te ise olete kindel, et see nii on, siis seda kohe alguses tehes loote enda ümber sellise aura, et kuuldused teist levivad ning teid ei võeta tõsiselt.

5. Lähenege laiemalt. Kui annate vaid kitsa ülevaate ning inimesed, kes teid kuulavad, peavad hakkama ise tõlgendama, kuidas teie ideed veel võiks rakendada – siis ei maksa olla naiivne ja arvata, et teiega jõutakse kohe kaasa mõelda. Looge ise suur pilt ja idee suurus ning väärtus tõuseb.

6. Andke oma ideele huvitav nimi. On hinnatud, et idee väärtus võib koheselt tõusta 2-3 korda, kui nimi on väga hea.

7. Tehke ise ära esialgsed uuringud, missugust mõju idee realiseerimine avaldaks. Keegi ei saa vaielda vastu reaalsetele andmetele. See võib olla väga väike uuring, ekstrapoleerige selle tulemusi julgelt kogu rakendussfäärile – isegi kui teie järelduste tegemise metoodika vaidlustatakse, on see väga palju parem kui mõju lihtsalt teoreetiliselt kirjeldada.

8. Te peate saama kaasa haaratud inimesi, kelle otsusest paljugi sõltub. Sageli põrkute vastu ametkondlikkuse müüri ning teid käitletakse ametniku poolt kui tüütut ajakulutajat. Nii ka on – kui inimesel, kes teid kuulab, puudub endal teile kaasa aitamiseks igasugune motivatsioon peale selle, et teie ärakuulamine on pelgalt tema töökohustus, siis võib tulemusi mitte tulla.  

9. Esitlusel tehke 1-2 slaidi, mis on tapvalt efektsed ja meeldejäävad ning illustreerivad selgelt teie ideed ning selle rakendamise läbi loodavaid võimalusi.

10. Olge ise hea tunnustaja. Paljudele inimestele on tunnustus tähtsam kui tasu. Kui te olete ise hea teiste töö tunnustaja, siis soovivad ka teised teie projektides osaleda.

11. Suhelge intensiivselt ja pidevalt. Ka mina olen nõustanud inimesi, kel on perspektiivne idee – ma tunnen seda. Ma räägin, julgustan ja kritiseerin samuti ning ütlen, mida edasi võiks teha. Ning siis on pool aastat vaikust, aasta… Ma ootan, et inimene ise uuesti kontakti võtaks – aga ta ei tee seda! Ja mul tekib tunne, et sellest projektist küll asja ei saa. On ka vastupidiseid juhtumeid, kus inimene tüütab lõpuks ära, aga selle põhjuseks on tavaliselt jäägitu vastuvaidlemine mistahes kriitikale ja võimetus ennast muuta. Üldjuhul aga on idee autor ise liiga passiivne.

12. Kasutage suhteid ja kontakte või neid, kel suhteid ja kontakte on. Ja tehke nii, et inimestel, kellega te suhtlete, oleks hea meel teid näha, mitte et nad jätavad telefoni helisema, kui näevad telefonitablool teie numbrit. 

Ka minul on palju ideid, aga neist pole midagi kasu, kui need jäävad ellu viimata. Väga sagedasti märkate, et paljud teie ideedest on varem või hiljem ka ära tehtud. Keegi oli osavam pakkuja ja müüja kui teie – või lihtsalt alustas varem. Tulemuseni jõudmiseks tuleb tegutseda. 

Üks vastus

  1. Suure ja kõlava nime panemine ideele töötab väga hästi. Inimesed tahavad olla osa millestki, mis hästi kõlab🙂

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: